Usein kysyttyä

Yleistä

Onko verkkoapteekista turvallista ostaa lääkkeitä?

Verkkoapteekkitoimintaa säätelee Suomessa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Apteekki voi palvella asiakkaitaan verkkokauppansa kautta, kun se on saanut viranomaiselta luvan apteekin verkkopalvelutoimintaan. Fimea ylläpitää luetteloa laillisista verkkoapteekeista ja Fimean sivuilta (www.fimea.fi) voi tarkistaa lailliset apteekkiverkkopalvelut. Kangasalan verkkoapteekki kuuluu Fimean luetteloon laillisista verkkoapteekeista.

Kuka omistaa Kangasalan verkkoapteekin?

Kangasalan verkkoapteekin omistaa Suoraman Apteekki.

Tilaaminen

Tarvitsee verkkoapteekkiin kirjautua ennen tilaamista?

Kirjautuminen vaaditaan ainoastaan reseptilääkkeitä tilattaessa.

Milloin saan tilausvahvistuksen?

Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen hyväksytystä tilauksesta. Mikäli et saa tilauksestasi tilausvahvistusta, tarkista sähköpostisi roskapostikansio. Mikäli tilausvahvistusta ei saavu, olethan yhteydessä apteekkiin sähköpostitse info@suoramanapteekki.fi tai puhelimitse p. 010 235 2350. Saat uuden vahvistusviestin kun tilauksesi on käsitelty.

Voinko tilata kylmäsäilytyksen vaativaa tuotetta?

Kylmäsäilytyksen vaativia tuotteita voi tilata verkkoapteekista ja valita toimitustavaksi noudon Suoraman Apteekista tai toimituksen apteekin noutolokerikkoon (Kangasala Prisman käytävällä). Kotiinkuljetus Suoraman Apteekin lähialueelle (0-10 km) on myös sovittaessa mahdollinen. Kylmäsäilytyksen vaativia tuotteita emme voi toimittaa postitse. Tuotteen kylmäsäilytyksestä mainitaan erikseen tuotetiedoissa (esim. säilytys jääkaapissa).

Voinko tilata mitä tahansa reseptilääkkeitä?

Vahva sähköinen tunnistautuminen osoittaa oikeutesi vastaanottaa reseptilääke. Voit tarkistaa voimassaolevat sähköiset reseptisi Oma Kanta-palvelun kautta. Apteekki noudattaa reseptilääkkeen toimittamiseen samoja ehtoja kuin kivijalka-apteekissakin asioidessa. Verkkoapteekissa on kuitenkin muutamia tilausrajoituksia:

  • Reseptin vaativia eläinlääkkeitä ei voida toimittaa verkkoapteekin kautta
  • Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä (PKV-lääkkeet) voidaan toimittaa enintään pienin pakkauskoko
  • Alkuperäisen reseptin vaativia lääkkeitä ei voida toimittaa verkkoapteekista. Tällaisia lääkkeitä ovat esim. huumausaineet.

Voinko tilata verkkoapteekista lapselleni tai toiselle reseptilääkkeitä?

Kyllä, voit tilata toisen puolesta reseptilääkkeitä verkkoapteekissa, jos toinen henkilö on antanut sinulle valtuutuksen hoitaa apteekkiasiointeja Suomi.fi -verkkopalvelussa. Kun huoltaja asioi lapsen puolesta verkkoapteekin kautta, huoltajuussuhde tarkistetaan Suomi.fi -valtuuspalvelusta.

Voinko tilata Remomedi-sovelluksella lapselleni tai toiselle reseptilääkkeitä?

Voit tilata toisen puolesta reseptilääkkeitä verkkoapteekissa sekä Remomedi-sovelluksella, jos toinen henkilö on antanut sinulle valtuutuksen hoitaa apteekkiasiointeja Suomi.fi -verkkopalvelussa. Puolesta-asioijan tulee tietää valtuuden antajan henkilökunnus.

Kun huoltaja asioi lapsen puolesta verkkoapteekin tai Remomedin kautta, huoltajuussuhde tarkistetaan huoltajan luvalla Suomi.fi -valtuuspalvelusta. Huoltajan tulee tietää lapsen henkilötunnus.

Palautukset ja reklamaatiot

Miten toimitaan, jos olen tyytymätön tilaamani tuotteeseen?

- Avaamattomat ja käyttämättömät tuotteet voi palauttaa 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Asiakas maksaa mahdolliset palautuskustannukset.
- Lääkelain mukaan lääkkeille ei voi myöntää normaalia etäkaupan palautusoikeutta. Sinetöitynä toimitetuilla tuotteilla (mm. kosmetiikkatuotteet) tai yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla ei ole myöskään palautusoikeutta.
- Ota yhteyttä asiakaspalveluun ennen palauttamista Suoraman Apteekin aukioloaikana p. 010 235 2350 tai sähköpostitse (info@suoramanapteekki.fi).
- Mikäli saamasi tuote on viallinen tai virheellinen, se on kuljetuksen aikana avattu tai vahingoittunut, älä käytä tuotetta vaan vaan myös ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko palauttaa tilaamani lääkkeen?

Lääkelain mukaan lääkkeille ei voida myöntää palautusoikeutta. Mikäli saamasi tuote on viallinen tai virheellinen, se on kuljetuksen aikana avattu tai vahingoittunut, älä käytä tuotetta vaan vaan ota yhteyttä apteekkiimme sähköpostitse (info@suoramanapteekki.fi) tai puhelimitse p. 010 235 2350.

Toimitustavat

Mistä ja milloin voin noutaa tilaukseni?

Voit valita toimitustavan ja noutopisteen ostoskorissa. Saat ilmoituksen, kun tilauksesi on noudettavissa. Jos valitset toimitusvaihtoehdoksi kotiinkuljetuksen Postin kautta, kotiinkuljetuksen ajankohta sovitaan Postin kanssa. Jos valitset toimitustavaksi noudon Suoraman Apteekista tai Suoraman Apteekin omasta noutolokerikosta Kangasalan Prisman käytävältä, saat ilmoituksen kun tilauksesi on noudettavissa. Postista ja apteekin noutolokerikosta tilaus on noudettavissa 7 päivää saapumisilmoituksesta (paitsi kylmäsäilytettävät tilaukset ovat noudettava noutolokerikosta 3 vrk ajan saapumisilmoituksesta). Suoraman Apteekin kotiinkuljetuksen ajankohta apteekin lähialueelle sovitaan apteekin kanssa.

Voinko tilata ulkomaille?

Toimitamme tällä hetkellä tilauksia vain Suomeen.

Onko verkkopteekissa mahdollista valita kotiinkuljetus?

Kyllä. Verkkoapteekissa on valittavissa Postin kotiinkuljetus koko Suomen alueella ja Suoraman Apteekin kotiinkuljetus Suoraman Apteekin lähialueella (0-10 km). Tilaus toimitetaan perille antamaasi osoitteeseen kuljetuspalvelun kanssa sopimanasi aikana.